Eurokriisi jatkuu kuudetta vuotta. Hallitusten talouskuri ylläpitää massatyöttömyyttä ja näköalattomuutta. Euroopan keskuspankin elvytys valuu keinotteluun ja pörssikupliin. Eurooppa on valinnut taantuman kultin.

Talouskurin lopettaminen vaatisi rahaliitolta eksistentiaalista murrosta, mihin Euroopan eliitit eivät ole valmiita. Viime kesänä troikka ja euromaat tekivät Kreikasta euroalueen ensimmäisen siirtomaan. Kreikka on totuus Euroopasta.

Talouskurin lopettaminen vaatiikin rahaliiton haastamista. Se vaatii kurisääntöjen rikkomista, kiertämistä rinnakkaisvaluutalla ja hylkäämistä eroamalla rahaliitosta. Ilman omaehtoista politiikkaa ainoa vaihtoehto talouskurille on entistä ankarampi talouskuri.

Antti Ronkainen on talousbloggaaja, vapaa toimittaja ja Helsingin yliopiston tutkija. Hän on yhdessä Joel Kaitilan kanssa kirjoittanut raportin Talouskurista autonomiaan, jossa pohditaan nykyisen kasvumallin hylkäämistä ja vaihtoehtoisen kysynnänsääntelyyn perustuvan mallin luomista. Raportti ladattavissa tästä: http://anttironkainen.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/talouskuri...

Tilaisuus pidetään Panimoravintola Koulussa (Eerikinkatu 18, Turku), keskiviikkona 30.3.2016 alkaen kello 18. Tilaisuuteen on vapaa ja ilmainen pääsy.

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/1015418415184879/

Järjestäjänä Attac Turku.